suzuki marine موتور دریایی سوزوکی
suzuki marine موتور دریایی سوزوکی

AIS چیست؟

AIS

AIS (سیستم شناسایی خودکار) مهمترین پیشرفت دریانوردان در ایمنی ناوبری از زمان معرفی رادار است. این سیستم در ابتدا به عنوان ابزاری برای جلوگیری از برخورد ساخته شده بود. تا کشتی های تجاری بتوانند در هر شرایطی یکدیگر را با وضوح بیشتری ببینندو اطلاعات سکان دار را در مورد محیط اطراف خود بهبود بخشند. AIS این کار را با انتقال مداوم هویت کشتی ، موقعیت،سرعت و مسیر همراه با سایر اطلاعات در AIS مربوط به سایر شناور های مجهز به محدوده انجام می دهد.
این سیستم همراه با یک ایستگاه ساحلی، به مقامات بندری و نهاد های ایمنی دریایی امکان مدیریت ترافیک دریایی و کاهش خطرات ناوبری دریایی را می دهد. با توجه به مزایای ایمنی بسیار زیاد ارائه شده توسط AIS ، این فناوری در سال 2002 برای همه ی کشتی های مسافربری و کشتی های بیش از 300 تن ناخالص در سراسر جهان اجباری شد.

  • AIS چگونه کار میکند؟
    AIS ساخته شده است تا به کشتی ها و ایستگاه های ساحلی اجازه دهد تا یکدیگر را دقیقا شناسایی کنند.
    گیرنده AIS از رادیو و فناوریGPS VHF برای برقراری ارتباط با سایر کشتی های اطراف استفاده می کند.
    فرستنده AIS موقعیت و سرعت خود را با استفاده از گیرنده GPS داخلی تعیین میکند. این اطلاعات با سایر اطلاعات مهم ناوبری ترکیب شده و به طور خودکار بین کشتی های مجهز به AIS بدون تعامل کاربر، ارتباط برقرار میشود.
    فرستنده های AIS در سایر شناور ها و ایستگاه های ساحلی این اطلاعات را دریافت می کنند و از آنها برای ایجاد یک نمایش گرافیکی زنده از ترافیک منطقه استفاده میکنند.
    فرستنده می تواند به انواع مختلفی از ChartPlotter یا نرم افزار رسم رایانه شخصی متصل شود تا از موقعیت های کشتی استفاده کند .
    AIS نیازی به رادار ندارد، اما اگر راداری قبلا روی شناور نصب شده باشد ، میتواند قابلیت های مشابهی را ارائه دهدو حتی تصویر رادار را بهتر کند.دامنه یا پوشش سیستم،مشابه رادیو های VHF است . این سیستم همچنین از این مزیت برخوردار است که سیگنال های رادیویی VHF در اطراف پیچ ها و بیش از جزایر حرکت می کنند و پوشش بهتری نسبت به رادار داراهستند.
    دو نوع کلاس فرستنده AIS موجود است:
    فرستنده های کلاس A :
    این فرستنده ها فقط در کشتی های بیش از 300 تن ناخالص در سفر های بین المللی مورد نیاز هستند و برای کشتی های بزرگ طراحی شده اند.اطلاعات بیشتری در مقایسه با فرستنده های کلاس B منتقل و دریافت می شود.
    بیشتر برای کاربرد های زیر مناسب است:
    – کشتی های حمل و نقل تجاری.
    – سنگ شکن ها.
    – کشتی های دفاعی.
    – قایق های کاری.
    فرستنده های کلاس B :
    این فرستنده ها را میتوان در هر کشتی non-SOLAS نصب کرد.آنها برای تامین ایمنی و مزایای ناوبری AIS برای کشتی های کوچکتر با هزینه کمتر و نصب ساده تر در مقایسه با کلاس A ساخته شده اند.
    بیشتر برای کاربرد های زیر مناسب است:
    – کشتی های کوچکتر.
    – لوازم جانبی برای استفاده دلخواه.
    – قایق بادبانی.
    – قایق های مسافربری.

 

  • ویژگی هایی که هر دو کلاس دارای آن هستند:
  1. موقعیت و داده های کشتی خود را انتقال دهید.
  2. موقعیت را از شناور های کلاس A  دریافت کنید.
  3. موقعیت را از شناور های کلاس B  دریافت کنید.
  4. سیگنال نام و تماس را از شناور های کلاس A  دریافت کنید.
  5. سیگنال نام و تماس را از شناور های کلاس B  دریافت کنید.
  6. گیرنده GPS مجاز را شامل می شود.
  7. انتقال پیام مربوط به ایمنی.
  8. با استاندارد های بین المللی AIS مطابقت دارد.
  9. قابل نصب در کشتی های non-SOLAS.
  10. دو گیرنده موازی برای دریافت کامل AIS.
  11. گیرنده DSC برای کنترل خودکار کانال بین المللی.
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

ارتباط آنلاین با کارشناس فروش در واتساپ